Kasy rejestrujące on-line - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 57 (1619) z dnia 18.07.2019
Rozliczenie ulgi w deklaracji VAT
Przez czynnych podatników VAT
Jak wynika z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, kwotę ulgi przysługującej na zakup kas on-line podatnicy mają prawo odliczyć od podatku należnego, a w przypadku gdy kwota ta będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają oni prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe.
Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących przewiduje uproszczenie systemu zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas on-line poprzez wskazanie, że podatnicy podatku VAT mogą dokonać odliczenia lub zwrotu kwoty wydanej na zakup kas, co do zasady, w jednej deklaracji VAT. Zgodnie bowiem z § 3 ust. 1 tego rozporządzenia, odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy on-line dokonuje się w deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy on-line, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy będzie niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejszy kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).
Natomiast w przypadku, gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy będzie wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejszy kwotę podatku należnego o wysokość ulgi, a pozostałą część, w tym okresie rozliczeniowym, może wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika (lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), lub też powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).
Jeżeli zaś w deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykaże do zwrotu na rachunek bankowy (lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), lub powiększy kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 4 rozporządzenia).
Podkreślić należy, że niezależnie od tego czy w składanej deklaracji VAT podatnik wykaże zobowiązanie podatkowe czy też nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym, będzie mógł w całości dokonać rozliczenia ulgi przysługującej na zakup kasy on-line.
Warto dodać, że dotychczas kwotę do odliczenia można było odliczyć w pełnej wysokości tylko w sytuacji wystąpienia nadwyżki podatku należnego nad naliczonym (do wysokości kwoty do wpłaty do urzędu skarbowego). W sytuacji nadwyżki podatku naliczonego nad należnym kwotę tę trzeba było dzielić na części (na cztery części w przypadku rozliczenia miesięcznego oraz na dwie w przypadku rozliczenia kwartalnego).
Z dofinansowania na zakup kasy on-line mogą również skorzystać podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą. Rozliczenie nastąpi w deklaracji VAT-12, na zasadach podobnych jak powyżej, tj. do wysokości wpłaty do urzędu skarbowego, a gdy kwota do odliczenia będzie wyższa od kwoty podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego, pozostałą część kwoty wydanej na zakup kasy on-line organ podatkowy zwróci na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją do właściwego naczelnika urzędu skarbowego (§ 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia).
Przez podatników zwolnionych z VAT
Sposób rozliczenia ulgi przez podatników zwolnionych podmiotowo lub przedmiotowo z VAT reguluje art. 111 ust. 5 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w art. 111 ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
W § 4 omawianego rozporządzenia określono z kolei termin złożenia tego wniosku oraz wymieniono dane, jakie powinien on zawierać aby ubiegać się o zwrot ulgi (patrz ramka).
Stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia wniosek taki może zostać złożony w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży. Jak wyjaśniło Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wniosek będzie składany w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tak aby zasady korzystania z odliczenia były tożsame w stosunku do czynnych podatników podatku VAT, którzy mogą tego odliczenia dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji, czyli de facto w następnym miesiącu.
Wniosek o zwrot ulgi powinien zawierać:
Do wniosku należy dołączyć:
Załączenie kopii raportu miesięcznego ma potwierdzić fakt, że podatnik prowadził tę ewidencję w danym miesiącu. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|