Kasy rejestrujące on-line - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 57 (1619) z dnia 18.07.2019
Ulga na zakup nowych kas
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podmiotom, które:
- rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line,
- dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line i wcześniej nie stosowały innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży,
- są zobligowane do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach
przysługuje prawo do uzyskania ulgi na zakup kasy on-line w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 700 zł (wysokość kwoty podlegającej odliczeniu nie uległa zmianie w stosunku do przepisów dotychczas obowiązujących).
Odliczenie to przysługuje tylko przy nabyciu kas on-line, które zostały zakupione nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży.
Kwotę tej ulgi podatnicy mają prawo odliczyć od podatku należnego, a w przypadku gdy kwota ta będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, będą oni mieli prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe.
W przypadku natomiast podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (zwolnienie ze względu na wysokość sprzedaży), urząd skarbowy będzie dokonywał zwrotu kwoty określonej w art. 111 ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika (art. 111 ust. 5 ustawy o VAT).
Jak wynika więc z powyższego ulga z tytułu zakupu kas nie ma zastosowania do podatników rozpoczynających prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu innych rodzajów kas rejestrujących. Co oznacza, że kasy z papierowym oraz elektronicznym zapisem kopii nie są objęte ta ulgą.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że takie rozwiązanie ma dodatkowo służyć celom zakładanym w nowelizacji ustawy, tj. stopniowemu wycofywaniu z rynku kas z papierowym oraz elektronicznym zapisem kopii, które to kasy nie spełniają wymogów ustawowych. Promowanie preferowanych rozwiązań w postaci dofinansowania nowoczesnych kas, a tym samym zachęcanie podatników do zakupu nowych kas służy docelowo zapewnieniu szczelności systemu podatkowego i zwiększeniu konkurencyjności wśród uczciwych podatników. Wpisuje się w ewolucyjny charakter zmian polegający na systematycznym, powolnym procesie przechodzenia do docelowego systemu kas on-line.
Stopniowe wycofanie z rynku kas starego typu i zastąpienie ich nowym typem kas ma służyć, zdaniem Ministerstwa, zabezpieczeniu interesu publicznego przez większą kontrolę realizowanych transakcji, zwiększenie rzetelności prowadzonej ewidencji transakcji i poboru podatku, co ma zabezpieczyć interes budżetu państwa.
Ulga z tytułu zakupu kasy on-line wynosi 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej niż 700 zł.
W związku z powyższymi zmianami niezbędne było wydanie rozporządzenia określającego m.in. warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących.
Od 1 maja 2019 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.
W myśl przepisów tego rozporządzenia, aby podmiot mógł skorzystać z możliwości odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy on-line lub jej zwrotu, musi spełnić następujące warunki (§ 2 rozporządzenia):
- rozpocząć prowadzenie ewidencji sprzedaży, przy użyciu zakupionych kas on-line, których nabycie nastąpiło w okresie obowiązywania potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT,
- posiadać fakturę na zakup kasy on-line oraz dowód zapłaty całej należności za tę kasę.
Ponadto dodatkowym warunkiem w przypadku podatników, którzy do prowadzenia ewidencji będą używać więcej niż jedną kasę on-line jest dokonanie zakupu tych kas w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji oraz prowadzenie ewidencji przy użyciu każdej z tych kas w każdym punkcie sprzedaży nie później niż 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
Ważne jest to, że obecnie zrezygnowano z warunku złożenia przez podatnika przed rozpoczęciem prowadzenia ewidencji oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować, co w świetle rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163) było jednym z obligatoryjnych warunków skorzystania z przedmiotowej ulgi.
Z dofinansowania na zakup kasy on-line mogą również skorzystać podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu świadczący usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (§ 3 ust. 5 i 6 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|