Zaniechanie budowy siedziby firmy a koszty podatkowe
Firma postanowiła rozpocząć budowę budynku, w którym miała się znaleźć jej nowa siedziba. W tym celu zleciła pracowni architektonicznej opracowanie projektu budowlanego. Z uwagi na problemy z uzyskaniem kredytu na finansowanie tej inwestycji zdecydowała na tym etapie odstąpić od jej realizacji. Czy wydatek poniesiony na wykonanie projektu może rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów, mimo że do planowanej budowy firmowego budynku nie dojdzie? Jeśli tak, to w którym momencie?
Inwestycje, w znaczeniu przyjętym w ustawach o podatku dochodowym, to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości (art. 5a pkt 1 ustawy o pdof i art. 4a pkt 1 ustawy o pdop). Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 16 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351) definiuje je jako zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego.
Nakłady ponoszone na prowadzenie zadania inwestycyjnego w okresie jego realizacji nie podlegają rozliczeniu w rachunku podatkowym - do czasu oddania do używania wytworzonego w jej wyniku środka trwałego wydatki na ten cel nie podlegają rozliczeniu w firmowych kosztach podatkowych. Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop wskazują bowiem, że powiększają one wartość inwestycji i w efekcie wpływają na wartość początkową środka trwałego, który zostanie wytworzony w przyszłości, już po jej zakończeniu. Koszty uzyskania przychodów mogą obciążać dopiero odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej oddanego do używania środka trwałego.
Bywa, tak jak w sytuacji przedstawionej w pytaniu, że firma - inwestor zmuszona jest do zaprzestania prowadzenia zadania inwestycyjnego. Wówczas, niezależnie od przyczyny powodującej ostateczne zaniechanie inwestycji, w ustawowo określonych okolicznościach ma możliwość obciążenia nakładami poniesionymi na jej realizację firmowych kosztów podatkowych. Jednak, tak jak w przypadku wszelkich innych wydatków ponoszonych w prowadzeniu działalności, aby to było możliwe, musi on udowodnić, że podejmując inwestycję, zakładał jej związek z uzyskiwaniem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła ich powstawania, co potwierdzałoby racjonalność decyzji o rozpoczęciu inwestycji. Ponadto podatnik powinien wykazać, że rezygnacja z jej kontynuowania była uzasadniona ważnymi okolicznościami.
Dla nakładów związanych z zaniechanymi inwestycjami ustawodawca określił szczególny moment potrącenia związanych z nimi kosztów. W art. 22 ust. 5e ustawy o pdof i odpowiednio w art. 15 ust. 4f ustawy o pdop wskazał, że są one potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji.
Z przywołanych przepisów nie wynika wprost, czy ich uregulowania odnoszą się do zbycia odpłatnego czy nieodpłatnego. Jeżeli przedsiębiorca dokona zbycia zaniechanej inwestycji odpłatnie, np. w wyniku sprzedaży, wówczas w dacie odpłatnego zbycia inwestycji uzyska przychód w wysokości ceny wynikającej z umowy. Jednocześnie w tym samym momencie obciąży koszty uzyskania przychodu wydatkami poniesionymi w związku z realizacją tej inwestycji.
Z kolei w przypadku nieodpłatnego zbycia należy zastosować przepisy art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o pdop. Wskazują one, że darowizny i ofiary wszelkiego rodzaju (z wyjątkami nieistotnymi w omawianej kwestii) nie stanowią kosztów podatkowych. Tym samym zbywając zaniechaną inwestycję nieodpłatnie, podatnik nie ma możliwości obciążenia firmowych kosztów podatkowych wydatkami poniesionymi na jej realizację.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|