Rozliczenie w kosztach firmy kredytu hipotecznego
Cztery lata temu zaciągnąłem w banku kredyt hipoteczny na zakup prywatnego wolnostojącego domu. Okres jego spłaty został wyznaczony na 25 lat. W marcu 2019 r. rozpocząłem prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w tym domu, przeznaczając na cele firmowe jako środek trwały dwa pomieszczenia gospodarcze o powierzchni 23 m2. Czy odsetki od tego kredytu mogę zaliczać do firmowych kosztów uzyskania przychodów z tej działalności w proporcji, w jakiej pozostaje powierzchnia tych pomieszczeń do łącznej powierzchni domu, która wynosi 180 m2?
TAK. Odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup domu na cele prywatne, z którego podatnik następnie część wydzielił na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, mogą obciążać firmowe koszty uzyskania przychodów.
W przypadku gdy podatnik kupił dom, finansując jego zakup kredytem hipotecznym, a następnie na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej przeznaczył znajdujące się w tym budynku pomieszczenia gospodarcze, to należy przyjąć, że odsetki od tego kredytu, w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną w tym celu, mają związek z tą działalnością. W sytuacji przedstawionej w pytaniu będzie to 12,78% odsetek, tj. (23 m2 : 180 m2) × 100. W takim bowiem przypadku pomiędzy zaciągniętym kredytem a osiąganiem przychodu z tego źródła istnieje związek, o którym mowa w definicji podatkowych kosztów uzyskania przychodów wynikającej z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof.
Jednak w kwestii sposobu i momentu rozliczania w firmowych kosztach podatkowych odsetek od kredytu należy pamiętać o ograniczeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33 ustawy o pdof. Z przepisów tych wynika, że kosztem uzyskania przychodów w ogóle nie są m.in. naliczone, lecz niezapłacone odsetki od kredytów oraz odsetki od kredytów zwiększające koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.
Natomiast bezpośrednio w firmowych kosztach podatkowych przedsiębiorca nie ma prawa rozliczać odsetek od kredytu zapłaconych lub naliczonych przed wprowadzeniem części budynku do ewidencji środków trwałych. Tego rodzaju wydatki poniesione przed tym dniem nie stanowią firmowych kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o pdof). Powiększają one jednak wartość początkową nabytego środka trwałego będącą podstawą naliczania podatkowej amortyzacji i zaliczane są do kosztów podatkowych w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne (art. 22 ust. 8 ustawy o pdof).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|