Jak dokonać płatności kontrahentowi za nabywane towary i usługi?
Sposób dokonania płatności za nabywane towary czy usługi zależy wyłącznie od woli nabywcy. To on decyduje, czy płatność za nabywane towary i usługi będzie wykonana przelewem tradycyjnym, czy też przy użyciu komunikatu przelewu. Aby zrealizować zlecony przez nabywcę przelew (przy zastosowaniu split payment), bank w pierwszej kolejności obciąży kwotą podatku rachunek VAT nabywcy i uzna tą kwotą jego rachunek rozliczeniowy. Jeżeli natomiast podatnik nie będzie posiadać środków na rachunku VAT, bank obciąży wyłącznie jego rachunek rozliczeniowy i wówczas technicznie cały przelew zostanie dokonany z rachunku rozliczeniowego podatnika. Poniżej przedstawiono przykłady, kiedy podatnik na rachunku VAT:
1) nie ma zgromadzonych środków,
2) gdy ma środki, ale będą one niewystarczające do zapłaty wskazanej w komunikacie przelewu wartości.
Przykład
Piotr K. zamierza zapłacić należność z faktury otrzymanej od firmy "ALFA" przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Na fakturze wskazano wartość netto 1.000 zł i podatek VAT 230 zł. Nabywca wypełniając komunikat przelewu zdecydował, aby kwotę podatku VAT w wysokości 230 zł wpłacić na rachunek VAT kontrahenta. Na rachunku VAT podatnika nie ma zgromadzonych środków. Natomiast na jego rachunku rozliczeniowym (firmowym) znajduje się kwota 3.000 zł. Bank na podstawie komunikatu przelewu, po sprawdzeniu, że na rachunku VAT podatnika nie ma środków, dokona przelewu (w kwocie brutto) wyłącznie z rachunku rozliczeniowego podatnika. Rachunek ten zostanie obciążony kwotą 1.230 zł. |
Przykład
Załóżmy, że podatnik, o którym mowa w powyższym przykładzie posiada na rachunku VAT kwotę 100 zł. Nie jest to kwota wystarczająca do "pokrycia" całej wskazanej przez niego w komunikacie przelewu wartości podatku, która ma zostać przelana na rachunek VAT kontrahenta. W takim przypadku w celu realizacji przelewu bank obciąży rachunek VAT do wysokości salda na tym rachunku (czyli 100 zł), natomiast pozostałą kwotę przekaże z rachunku rozliczeniowego podatnika. |
Dopiero wówczas, gdyby na rachunku rozliczeniowym podatnika nie było środków wystarczających na zapłatę kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży brutto wskazanej w komunikacie przelewu, bank nie zrealizuje przelewu.
W komunikacie przelewu, jaki wypełniany jest przez podatnika, który zamierza uregulować należność przy zastosowaniu mechanizmu split payment wykazywana jest kwota odpowiadająca całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności. Oznacza to, że podstawą dokonania płatności w systemie split payment jest otrzymana przez podatnika faktura. Na jej podstawie dokonuje on wyboru sposobu płatności i decyduje o tym, że ma to być płatność podzielona.
Należy dodać, że stosowane często w praktyce stosunków gospodarczych faktury pro forma, nie stanowią faktury w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dlatego też, na jej podstawie nie można dokonać płatności w systemie split payment.
W przypadku gdy podatnik zdecyduje się dokonać podzielonej płatności na rzecz kontrahenta, nie wiedząc, że kontrahent ten nie posiada rachunku VAT, bank nie zrealizuje takiego przelewu. Środki wrócą w takim przypadku na rachunek podatnika.
Natomiast inaczej będzie gdy podatnik pomyli się wpisując niewłaściwe kwoty w komunikacie przelewu. Banki nie są obowiązane do sprawdzania prawidłowości obliczenia kwoty podatku VAT wskazanej w komunikacie przelewu, a także nie mają możliwości sprawdzenia prawidłowości wskazanych przez podatnika kwot. Zatem w sytuacji pomyłki w kwocie przelew zostanie zrealizowany według danych z komunikatu przelewu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|