Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1560) z dnia 24.12.2018
Sprzedaż środka trwałego po likwidacji firmy
W 2017 r. zlikwidowałem działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym. Na dzień likwidacji firmy pozostał mi na stanie środek trwały. W listopadzie 2018 r. sprzedałem go znajomemu przedsiębiorcy. Czy uzyskany z tej sprzedaży dochód miałem obowiązek opodatkować?
Sprzedaż środków trwałych pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu. Wówczas mają zastosowanie zasady określone w art. 14 ust. 2 pkt 17 i ust. 3 pkt 12 ustawy o pdof. W takiej sytuacji przychód powstaje w zależności od tego ile czasu upłynęło od dnia likwidacji działalności do dnia sprzedaży środka trwałego. Podatnik uzyska bowiem przychód, gdy do odpłatnego zbycia dojdzie przed upływem 6 lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej.
Ujednolicone przepisy ustaw o podatku dochodowym dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.
Zasady ustalania dochodu ze sprzedaży składników majątku pozostałych po likwidacji działalności gospodarczej wynikają z art. 24 ust. 3b ustawy o pdof. W myśl tego przepisu dochodem z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych po likwidacji działalności jest różnica pomiędzy przychodami z odpłatnego zbycia składników majątku a wydatkami na ich nabycie, niezaliczonymi do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie. Ustalony w ten sposób dochód należy opodatkować na zasadach stosowanych w trakcie prowadzonej wcześniej działalności gospodarczej (przy założeniu, że w dniu sprzedaży podatnik nie prowadzi nowej działalności).
Ponadto osoby fizyczne osiągające przychody z działalności gospodarczej mają obowiązek bez wezwania wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Obowiązek ten ciąży także na podatnikach, którzy przychody kwalifikowane do źródła, jakim jest działalność gospodarcza, osiągają w związku z wyprzedażą majątku polikwidacyjnego.
Czytelnik, który w roku likwidacji działalności gospodarczej korzystał z opodatkowania podatkiem liniowym, na takich samych zasadach powinien rozliczyć podatek od dochodu z odpłatnego zbycia wskazanego w pytaniu środka trwałego. W efekcie miał on obowiązek obliczyć zaliczkę na podatek dochodowy za listopad 2018 r., czyli miesiąc, w którym dokonał sprzedaży, którą należało wpłacić do urzędu skarbowego w terminie do 20. dnia miesiąca następnego, tj. do 20 grudnia 2018 r. Następnie sprzedaż tę powinien wykazać w zeznaniu PIT-36L za 2018 r.
Należy jednak zauważyć, że od 2018 r. podatnicy mają możliwość niewpłacania zaliczki na podatek od dochodów z działalności gospodarczej, gdy kwota podlegająca wpłacie nie przekracza 1.000 zł. Takie uprawnienie przewiduje art. 44 ust. 15 ustawy o pdof. W takim przypadku, jak również w sytuacji gdy w wyniku sprzedaży polikwidacyjnej składnika firmowego majątku podatnik poniesie stratę, rozliczenia tej transakcji powinien dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym za 2018 r.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|