Przekazanie nagrody w programie motywacyjnym kierowanym do pracowników kontrahentów
Nie jest konkursem przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie sprzedaży wśród biorących w nim udział pracowników kontrahentów. W konsekwencji uzyskana z tego tytułu nagroda nie może być opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Nagroda ta związana jest bowiem z najbardziej efektywnym realizowaniem obowiązków wynikających ze stosunku pracy. |
Z uzasadnienia
"Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu. W związku z tym należy sięgać do znaczenia jakie nadają pojęciu konkurs reguły języka etnicznego. Zgodnie zaś z nimi »konkurs« to nie tylko wydarzenie na niwie artystycznej, rozrywkowej, czy sportowej, lecz tego rodzaju przedsięwzięcie, którego celem jest wybór osoby, bądź osób najlepszych w danej dziedzinie, według kryteriów ustanawianych przez jego organizatora. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka (PWN, wyd. VII, Warszawa, 1992, t. I, str. 992) konkurs jest to »impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację, najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami«.
Zgodnie z przedstawionym (w sprawie) stanem faktycznym zdarzenia przyszłego, do prezentacji którego z mocy art. 14b § 3 O.p. uprawniony i zobowiązany jest wyłącznie ubiegający się o wydanie interpretacji, nagroda w »konkursie« organizowanym przez zainteresowanego, to jest stronę postępowania interpretacyjnego, będzie przyznana wyłącznie tym zatrudnionym na umowę o pracę przedstawicielom handlowym kontrahenta strony, którzy w danym okresie zrealizują największą sprzedaż produktów tego podmiotu. Celem tego przedsięwzięcia jest »zwiększenie sprzedaży produktów« wymienionego producenta (...). Należy podzielić stanowisko wnoszącego skargę kasacyjną, że nagrody uzyskiwane przez uczestników wskazanego przedsięwzięcia nie stanowią nagród w konkursie, lecz są nagrodami związanymi z najbardziej efektywnym realizowaniem stosunku pracy. Innymi słowy, będą one motywować nie tyle do współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami określonego »konkursu«, ile do współzawodnictwa w pracy zawodowej, do osiągnięcia największej ilości obrotów i dochodów ich pracodawcy. Jest to zatem niewątpliwie system motywacyjny, którego uczestnicy staną się beneficjentami świadczeń z tytułu przyczynienia się do zwiększenia sprzedaży produktów, stanowiącego zasadniczy cel przedsięwzięcia nazwanego »konkursem«. Celem, treścią oraz istotą motywowania do zwiększenia sprzedaży jest zwiększenie tej sprzedaży, nagroda za najbardziej efektywne realizowanie sprzedaży stanowi świadczenie z tytułu zwiększenia nakładu pracy, czasu, pomysłowości itp. handlowca w tym zakresie. We wniosku o wydanie interpretacji przedstawione zostało więc, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, określone przedsięwzięcie mające na celu zwiększenie sprzedaży kontrahenta strony, poprzez motywowanie w tym celu zatrudnianych handlowców. Tego rodzaju przedsięwzięcia i związanych z nimi świadczeń nie można zasadnie uznać za konkurs lub nagrody, o których mowa w (...) art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.".
(wyrok NSA z dnia 14 czerwca 2018 r., sygn. akt II FSK 1673/16)
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|