Wykorzystywanie na potrzeby firmy samochodu osobowego napędzanego elektrycznie
Na potrzeby firmy wykorzystuję swój prywatny samochód osobowy, który jest napędzany elektrycznie. Czy koszty jego eksploatacji powinienem rozliczać w kosztach podatkowych z uwzględnieniem "kilometrówki"?
W przypadku wykorzystywania na potrzeby firmy prywatnego samochodu osobowego napędzanego elektrycznie nie trzeba prowadzić "kilometrówki". Koszty użytkowania takiego samochodu są w całości kosztami podatkowymi.
Gdy auto nie jest środkiem trwałych (nie stanowi składnika majątku podatnika CIT), koszty jego używania są ograniczone limitem tzw. kilometrówki. To znaczy, że są one kosztem uzyskania przychodów tylko w części nieprzekraczającej kwoty wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. W celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 46 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 51 updop. W razie braku tej ewidencji wydatki ponoszone z tytułu używania samochodu osobowego na potrzeby podatnika nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
Co powinna zawierać taka ewidencja? Muszą być w niej ujęte (co najmniej) następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za 1 km przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za 1 km przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.
Wysokość stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu uzależniona jest od pojemności silnika (art. 23 ust. 4 updof oraz art. 16 ust. 4 updop).
W przypadku samochodów napędzanych elektrycznie trudno dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za 1 km przebiegu, gdyż możemy tu mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności silnika. Dlatego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2017 r., nr 1462-IPPB6.4510.575.2016.1.AG zgodził się z wnioskodawcą, że: "Używany przez Spółkę samochód elektryczny (typu EV), który jest przedmiotem najmu, zalicza się niewątpliwie do samochodów osobowych. Jednak z uwagi na fakt, że można w jego przypadku mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności silnika, trudno dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od tej wspomnianej pojemności silnika. Pozwala to stwierdzić, że w tym przypadku cały koszt z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodu osobowego niestanowiącego składniku majątku podatnika, będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów".
Podobnie stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 sierpnia 2011 r., nr IPPB3/423-494/11-2/GJ.
Kwestia zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od tego, czy wydatki te poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, na podstawie art. 22 ust. 1 updof oraz art. 15 ust. 1 updop. Jeżeli spełniają te ogólne przesłanki, to należy je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|