Opłaty z tytułu braku zapłaty za postój
Były już pracownik naszej firmy, w trakcie wykonywania w 2017 r. zadań służbowych używając firmowego samochodu nie dokonał zapłaty za postój. W związku z tym w czerwcu br. otrzymaliśmy upomnienie z wezwaniem do zapłaty opłaty dodatkowej za nieopłacony postój i kosztów upomnienia. Czy wskazane w upomnieniu opłaty po ich uregulowaniu można zaliczyć do firmowych kosztów uzyskania przychodów?
W razie nieuiszczenia opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania pobierana jest opłata dodatkowa. Jest to należność publiczna o charakterze dyscyplinującym za nieuiszczenie opłaty za postój. Pobiera ją zazwyczaj zarządca drogi. Jej wysokość oraz sposób pobierania określa rada gminy (miasta). Co do zasady, to na właścicielu pojazdu ciąży obowiązek uiszczenia takiej opłaty. Właściciel może jednak wykazać, że inny podmiot odpowiada za nieuregulowanie opłaty za postój, ponieważ właśnie w tym czasie korzystał z należącego do niego pojazdu. Wówczas obowiązek zapłaty omawianej opłaty może ciążyć na wskazanej osobie. Potwierdza to wyrok WSA z dnia 5 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Sz 138/15.
W zakresie podatku dochodowego opłata dodatkowa za nieopłacony postój oraz koszty upomnienia, o których mowa w pytaniu, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztami podatkowymi są bowiem wydatki, które mają lub mogą mieć wpływ na osiąganie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczanie funkcjonowania ich źródła, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 ustawy o pdop. Opłata dodatkowa nie stanowi kosztu podatkowego, ponieważ zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 50 ustawy o pdof oraz art. 16 ust. 1 pkt 54 ustawy o pdop za koszty uzyskania przychodów nie uważa się opłat sankcyjnych, które zgodnie z odrębnymi przepisami podlegają wpłacie do budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Także koszty upomnienia skierowanego do przedsiębiorcy przed wszczęciem egzekucji administracyjnej nie spełniają ogólnej definicji kosztów podatkowych. Nie wykazują bowiem związku z działalnością gospodarczą i osiąganymi z tytułu jej prowadzenia przychodami. Nie są one gospodarczo i racjonalnie uzasadnione w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej. Są jedynie konsekwencją administracyjnego dochodzenia należności publicznoprawnej nieuiszczonej w obowiązującym terminie.
Druk informacji PIT-8C dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatki dochodowe.
Jeśli opłatę dodatkową i koszty upomnienia ureguluje firma, a obowiązek ten ciążył na byłym pracowniku, wówczas po stronie byłego pracownika powstanie przychód z innych źródeł. Od tego przychodu były pracodawca nie będzie miał obowiązku jako płatnik odprowadzenia zaliczki na podatek. Będzie jednak zobowiązany do sporządzenia i przekazania byłemu pracownikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na adres zamieszkania pracownika informacji PIT-8C. Czynności tych dokona w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, jeżeli w urzędzie złoży tę informację elektronicznie. Jeśli informację PIT-8C sporządzi w formie papierowej, termin na jej złożenie upłynie z końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym. Wersję papierową PIT-8C można sporządzić, gdy płatnik złoży w urzędzie ten dokument za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników i nie wykona tego obowiązku w jego imieniu biuro rachunkowe.
Były pracownik uwzględni wartość przychodu wskazaną w PIT-8C w swoim zeznaniu rocznym. Kwota ta będzie podlegała rozliczeniu z zastosowaniem skali podatkowej wraz z pozostałymi przychodami podatkowymi w ten sam sposób uzyskanymi w tym okresie przez byłego pracownika.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|