Odszkodowanie dla klienta a koszty podatkowe
W działalności gospodarczej, oprócz sprzedaży urządzeń biurowych, świadczę w ramach serwisowania również usługi ich regeneracji. W trakcie wykonywania takiej usługi jedna z maszyn uległa z mojej winy poważnemu uszkodzeniu, w związku z czym klient otrzymał w ramach odszkodowania nieodpłatnie nowe urządzenie. Czy jego wartością mogę obciążyć koszty podatkowe?
NIE. Możliwość zaliczenia w ciężar kosztów podatkowych odszkodowań i kar umownych uzależniona jest od okoliczności powodujących obowiązek ich zapłaty. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 19 ustawy o pdof wskazuje bowiem, że nie można zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów z działalności gospodarczej kar umownych i odszkodowań z tytułu:
- wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz
- zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług.
Natomiast w sytuacji gdy obowiązek zapłaty kary umownej lub odszkodowania wynikających z nienależytego wykonania zobowiązania następuje z innych powodów niż wskazane w powołanych przepisach, wówczas wartość tych świadczeń podlega zaliczeniu w ciężar kosztów na zasadach ogólnych wynikających z art. 22 ust. 1 ustawy o pdof. Oznacza to, że zaliczając określoną karę lub odszkodowanie w ciężar kosztów uzyskania przychodów, przedsiębiorca powinien wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy jej zapłatą a uzyskiwanymi przychodami lub też związek poniesienia tego wydatku z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła powstawania tych przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o pdof).
Trudno zaprzeczyć, że zrekompensowanie klientowi strat w postaci nieodpłatnego przekazania w ramach odszkodowania nowego urządzenia wykazuje związek z zabezpieczeniem źródła przychodów, gdyż dzięki temu Czytelnik odbierany jest przez klientów jako podmiot rzetelny i wiarygodny. Niemniej jednak, aby wydatek poniesiony na nabycie tej maszyny uznać za koszt podatkowy, przedsiębiorca musi wykazać, że przekazanie jej kontrahentowi jako odszkodowania nie było następstwem naruszenia prawa, niedbalstwa czy innych nieracjonalnych działań przedsiębiorcy. Tymczasem Czytelnik wskazał, że zniszczenie urządzenia poddawanego regeneracji nastąpiło z jego winy.
W takim przypadku wartością nowej maszyny przekazanej klientowi nie może obciążyć firmowych kosztów podatkowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|