Koszty wystroju firmy
Spółka z o.o. posiada kilka placówek handlowych. Ponosi wydatki na ich wystrój, chcąc w ten sposób stworzyć odpowiednią atmosferę, dzięki której klienci chętnej odwiedzaliby jej sklepy i nabywali oferowane towary. Szczególnie dba o odpowiedni klimat, dekorując placówki w okresach świątecznych (Wielkanoc, Boże Narodzenie), gdy klienci zwykle wydają większe sumy pieniędzy na zakupy. Czy wydatki na wystrój pomieszczeń należy postrzegać jako koszty reprezentacji wykluczone z kosztów uzyskania przychodów?
Wydatki na zakup dekoracji do wystroju wnętrz poniesione w granicach zwyczajowo przyjętych należy uznać za koszty związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy, które stanowią koszty uzyskania przychodów. W takim przypadku nie należy ich postrzegać jako kosztów reprezentacji podlegających wykluczeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.
Aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, powinien spełniać łącznie następujące warunki:
- musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu ze źródła przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
- nie może znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Wyłączając z kosztów podatkowych koszty reprezentacji, ustawodawca nie definiuje terminu "reprezentacja", ani też nie odsyła w tym zakresie do innych przepisów prawa. Brak ustawowej definicji tego pojęcia nie uprawnia jednak do dowolnego określania jego zakresu znaczeniowego.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, za wydatki na reprezentację należy uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności), uwypuklenie zasobności, profesjonalizmu.
NSA w wydanym w składzie siedmiu sędziów wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11 podkreślił jednak, że dla oceny czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy.
W rozpatrywanym stanie faktycznym spółka prowadzi działalność handlową. Ponosi wydatki na wystrój wnętrz (pomieszczeń sklepowych), chcąc w ten sposób stworzyć odpowiednią atmosferę, dzięki której klienci będą chętnej odwiedzać jej placówki handlowe i nabywać oferowane towary, zwłaszcza w okresie świątecznym, gdy popyt znacznie wzrasta.
Nie ulega wątpliwości, że odpowiedni wystrój pomieszczeń wpływa na pozytywny wizerunek danej placówki. Wydatków tych nie można jednak postrzegać jako kosztów reprezentacji. Są one konieczne przy tego rodzaju działalności. Należy jednak "pilnować", by mieściły się w granicach zwyczajowo przyjętych, aby nie narazić się na zarzut ich nieracjonalności czy niezasadności.
Warto podkreślić, że o tym co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą. To na nim spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie może wpływać na wysokość osiąganych przychodów.
Reasumując, wydatki na wystrój wnętrz poniesione w granicach powszechnie przyjętych są związane z ogólnym funkcjonowaniem firmy i w związku z tym mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|