Nagrody wydane w ramach sprzedaży premiowej
Spółka z o.o. zajmująca się sprzedażą instalacji c.o. zorganizowała sprzedaż premiową. Kontrahenci (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), którzy zrealizowali wyznaczoną w regulaminie promocji określoną wielkość obrotów, otrzymują nagrodę w postaci bezpłatnego wyjazdu na szkolenie. Czy koszt ufundowanej nagrody może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów?
Koszty ufundowanej nagrody mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ust. 1 updop.
W oparciu o definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 updop, przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów ze źródła przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Są to zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli podatnik wykaże, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (zapewnienia funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.
Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów, powinien kierować się podstawową zasadą istnienia związku pomiędzy poniesionym kosztem a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, albowiem to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że poniesienie kosztu ma lub może mieć wpływ na wysokość osiąganych przychodów bądź na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.
W rozpatrywanym przypadku spółka zorganizowała sprzedaż premiową dla kontrahentów. Promocja polega na możliwości zdobycia przez kontrahenta nagrody w postaci bezpłatnego wyjazdu na szkolenie, jeżeli wartość zawartych transakcji osiągnie wyznaczony w regulaminie pułap obrotów. Celem zorganizowania akcji promocyjnej jest więc zwiększenie obrotów, a tym samym wzrost przychodów w firmie. Nie ulega w tym przypadku wątpliwości, że wydatki poniesione na ufundowanie nagrody wiążą się z uzyskiwaniem przychodów i w rezultacie mogą stanowić koszty podatkowe. Spółka powinna jednak zadbać o to, by zgromadzone na tę okoliczność dokumenty potwierdzały fakt poniesienia wydatków na nagrody oraz zgodny z regulaminem promocji sposób ich rozdysponowania na rzecz nagrodzonych osób.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|