Składki ZUS osoby prowadzącej działalność gospodarczą opłacone jednym przelewem
Jestem przedsiębiorcą. Nie zatrudniam pracowników. Od 2018 r. składki na własne ubezpieczenia w ZUS opłacam w jednej kwocie, dokonując jednego przelewu. Czy w tej sytuacji całą zapłaconą kwotę mogę uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów?
Nie. Podatnik powinien wyodrębnić z dokonanej wpłaty składki dotyczące poszczególnych ubezpieczeń. Do kosztów uzyskania przychodów może bowiem zaliczyć tylko składki na ubezpieczenia społeczne oraz składki na Fundusz Pracy.
Od 1 stycznia 2018 r. należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych - opłaca się jedną wpłatą na przydzielony przez ZUS numer rachunku składkowego (art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.). Płatnik nie podaje na przelewie, jakie składki opłaca i za jaki okres. Dokonywana przez niego wpłata składek jest rozdzielana przez ZUS na pokrycie należności z tytułu składek na poszczególne fundusze:
- z uwzględnieniem proporcjonalnego procentowego podziału wpłaty według kwot składek przypadających do zapłaty na poszczególne fundusze na podstawie danych zawartych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za ostatni miesiąc kalendarzowy albo
- według procentowego udziału składek na poszczególne fundusze w kwocie wpłaty, na podstawie stóp procentowych składek na poszczególne fundusze dla płatnika składek opłacającego składki na własne ubezpieczenia - gdy płatnik składek nie złożył deklaracji rozliczeniowej.
Trzeba przy tym mieć na uwadze, że każda wpłata pokrywa w pierwszej kolejności wszystkie zaległości powstałe na koncie płatnika wraz z odsetkami.
Przedsiębiorcy składki na:
- ubezpieczenia społeczne ujmują w kosztach uzyskania przychodów albo odliczają od dochodu,
- ubezpieczenie zdrowotne odliczają od podatku,
- Fundusz Pracy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów.
Fakt, że wymienione składki opłaca się jedną wpłatą na przydzielony przez ZUS numer rachunku składkowego, nie oznacza, że przedsiębiorca może wszystkie te składki zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W celu podatkowego rozliczenia wymienionych składek przedsiębiorca musi samodzielnie wyodrębnić z dokonanej wpłaty kwoty składek dotyczących poszczególnych ubezpieczeń. Może tego dokonać na odwrocie dokumentu płatniczego. Do kosztów uzyskania przychodów może bowiem zaliczyć wyłącznie kwoty składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na Fundusz Pracy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|