Kontrola podatkowa po zmianie urzędu skarbowego
Prowadzę działalność gospodarczą. Miesiąc temu zmieniłem miejsce zamieszkania i podlegam pod nowy urząd skarbowy. Czy ewentualne kontrole rozliczeń, które złożyłem w poprzednim urzędzie skarbowym, będzie prowadził poprzedni, czy obecny urząd skarbowy?
Podstawowym kryterium, na podstawie którego określa się urząd skarbowy właściwy miejscowo dla osoby fizycznej, jest jej miejsce zamieszkania. Przyjmuje się, że miejsce zamieszkania to miejscowość, w której dana osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.
Urząd skarbowy uprawniony do dokonania kontroli podatkowej po zmianie przez podatnika - osobę fizyczną - miejsca zamieszkania określa art. 18a § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, że jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tego zdarzenia. Kontrolę podatkową dotyczącą rozliczeń sprzed zmiany urzędu skarbowego (złożonych w poprzednim urzędzie skarbowym) przeprowadza więc nowy urząd skarbowy. Właściwość organu podatkowego nie zależy w tym przypadku od miejsca złożenia sprawdzanych deklaracji podatkowych.
Opisanej zasady nie stosuje się, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego ma miejsce w trakcie kontroli podatkowej. W takiej sytuacji organ właściwy w dniu wszczęcia kontroli do określenia albo ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego pozostaje właściwy we wszystkich sprawach związanych z tą należnością. Podobnie jest w przypadku, gdy zdarzenie powodujące zmianę organu podatkowego nastąpiło po zakończeniu kontroli. Organem podatkowym właściwym w sprawie dotyczącej kontroli pozostaje organ właściwy w dniu jej wszczęcia.
Czynności kontrolne przeprowadzone przez nieuprawniony urząd skarbowy są mimo wszystko skuteczne. Stanowi o tym art. 290b § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten zakłada, że gdyby w trakcie kontroli okazało się, iż prowadzi ją organ podatkowy niewłaściwy miejscowo, dokonane czynności pozostają w mocy. Organ ten sporządza natomiast protokół z czynności kontrolnych. Taki dokument jest sporządzany w trzech egzemplarzach, przy czym jeden z nich doręcza się kontrolowanemu, a drugi przekazuje organowi podatkowemu właściwemu w sprawie. Kontrolowany ma prawo zgłosić zastrzeżenia lub wyjaśnienia do protokołu z czynności kontrolnych. Muszą być one poparte odpowiednimi wnioskami dowodowymi. Zastrzeżenia lub wyjaśnienia należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia doręczenia protokołu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|