Nabycie usługi budowlanej we własnym imieniu i swoją rzecz
Jesteśmy firmą transportową, świadczącą usługi transportu ponadgabarytowego. Otrzymując zlecenie przewozu ładunku musimy przygotować całą trasę obejmującą transport. Zlecamy m.in. przebudowę skrzyżowań, demontaże oświetleń, słupów, stawianie dodatkowych zabezpieczeń. Wykonywane dla nas usługi, są niejednokrotnie usługami budowlanymi. Czy w takich przypadkach firmy wykonujące dla nas zlecenie "przygotowania trasy" (usługi budowlane) mają obowiązek zastosować mechanizm "odwrotnego obciążenia"? Nadmieniamy, iż przedmiotem naszej sprzedaży są usługi transportowe i nie refakturujemy nabytych usług budowlanych związanych z przebudową skrzyżowań.
Aby stwierdzić czy w przedmiotowej sprawie w relacjach łączących firmę transportową, jej zleceniodawcę i wykonawców robót budowlanych będzie miał zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.). W myśl art. 647 tej ustawy przez umowę o roboty budowlane wykonawca zobowiązuje się do oddania przewidzianego w umowie obiektu, wykonanego zgodnie z projektem i z zasadami wiedzy technicznej, a inwestor zobowiązuje się do dokonania wymaganych przez właściwe przepisy czynności związanych z przygotowaniem robót, w szczególności do przekazania terenu budowy i dostarczenia projektu, oraz do odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. W umowie o roboty budowlane zawartej między inwestorem a wykonawcą (generalnym wykonawcą), strony ustalają zakres robót, które wykonawca będzie wykonywał osobiście lub za pomocą podwykonawców (art. 6471 § 1 K.c).
Zdaniem redakcji, ze wskazanych wyżej regulacji wynika jednoznacznie, że o odwrotnym obciążeniu można mówić gdy w ramach realizacji określonej inwestycji (zlecenia) zostaną zawarte dwa rodzaje umów: pierwsza, na podstawie której inwestor zleci wykonanie określonych prac budowlanych wykonawcy, oraz druga, z mocy której wykonawca (generalny wykonawca) zleci wykonanie wszystkich lub części robót budowlanych faktycznemu wykonawcy tych usług (podwykonawcy). Oznacza to, że pierwsza umowa rozliczona zostanie na zasadach ogólnych, zaś druga - w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2017 r., nr 3063-ILPP1-2.4512.20.2017.2.JO).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Czytelnik w zakresie świadczonych usług transportowych nie zawiera żadnych umów ze zleceniodawcą na wykonanie robót budowlanych. Przyjmując zatem, że nabywa usługi budowlane w celu świadczenia własnych usług transportowych, robi to we własnym imieniu i swoją rzecz. To znaczy, że w tej sytuacji usługobiorca usług transportowych nie występuje w roli inwestora albowiem nie zawiera on umów na wykonanie tego typu robót. W konsekwencji nie można też mówić o tym, że jakikolwiek podmiot względem firmy transportowej będzie występował w charakterze podwykonawcy. Nie będzie zatem spełniona przesłanka do zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia, o której stanowi art. 17 ust. 1h ustawy o VAT.
Reasumując, zdaniem redakcji, w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia z tytułu nabycia przez firmę transportową usług budowlanych. Należny podatek VAT rozliczy, co do zasady, we własnym zakresie zarówno wykonawca robót budowlanych, jak i firma transportowa.
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|