Czy wyłączenie z kosztów podatkowych dotyczy całej transakcji, czy tylko nadwyżki ponad 15.000 zł?
Nasze Wydawnictwo wystąpiło z zapytaniem do Ministerstwa Finansów (MF), czy w sytuacji, gdy kwota jednorazowej transakcji przekroczy równowartość 15.000 zł i zapłata zostanie dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego (np. gotówką), to kosztem podatkowym nie będzie cała wartość transakcji, czy tylko nadwyżka powyżej 15.000 zł?
W odpowiedzi z 25 października 2016 r. Ministerstwo Finansów wyjaśniło:
"(...) Stosownie (...) do art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r., dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:
1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 zł.
(...) w przypadku każdej transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł istnieje obowiązek dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, przy czym naruszenie tego obowiązku, a więc dokonanie płatności w całości lub w części z pominięciem takiego rachunku oznacza brak możliwości zaliczenia kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca tej transakcji została dokonana z pominięciem rachunku płatniczego. Przepisy nie wyłączają zatem z kosztów jedynie nadwyżki płatności ponad wartość 15 tys. zł, lecz każdą płatność (bez względu na jej wartość - kwotę) dokonaną z pominięciem rachunku bankowego, jeżeli jest dokonywana w ramach transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł (podkreśl. red.). Kwota 15 tys. zł nie może być traktowana jako swoista "kwota wolna", oznacza ona jedynie, iż do transakcji o wartości nieprzekraczającej 15 tys. zł omawiane przepisy nie mają zastosowania. (...)"
Przykład 1
W kwietniu 2018 r. spółka z o.o. zawarła jednorazową transakcję o wartości 18.000 zł, której przedmiotem był zakup towarów handlowych. Transakcja ta została uregulowana gotówką w dniu zakupu. W tej sytuacji spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup ww. towarów w całości. Zapłata nie została bowiem dokonana za pośrednictwem rachunku płatniczego. |
Przykład 2
Przyjmijmy dane z przykładu pierwszego z tą różnicą, że zapłata za transakcję została dokonana w części przelewem bankowym (10.000 zł), a w części gotówką (8.000 zł). W tej sytuacji do kosztów uzyskania przychodów spółka będzie mogła zaliczyć koszt w tej części, w jakiej płatność została uregulowana przelewem. Natomiast koszt w części, w jakiej zapłata została dokonana gotówką, nie będzie stanowił kosztu podatkowego. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|