Likwidacja działalności gospodarczej - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 103 (1457) z dnia 28.12.2017
Sprzedaż środka trwałego po likwidacji firmy
W grudniu 2015 r. przedsiębiorca zlikwidował działalność gospodarczą, w której korzystał z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W listopadzie 2017 r. sprzedał samochód, który był środkiem trwałym w tej działalności. Czy ryczałt należny od tej transakcji należało opłacić do 20 grudnia 2017 r.?
TAK. Przychód ze sprzedaży samochodu, dokonanej po likwidacji działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem ewidencjonowanym, a wykorzystywanego na potrzeby tej działalności, podlega opodatkowaniu według 3% stawki ryczałtu. Podatek w tej wysokości Czytelnik miał obowiązek zapłacić do 20 grudnia 2017 r.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (...) do przychodu z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej (tu: samochodu), będących m.in. środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ma zastosowanie stawka ryczałtu w wysokości 3%. Stawkę w tej wysokości stosuje się również do przychodu z odpłatnego zbycia, jeżeli wymienione wcześniej składniki majątku przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.
W zaprezentowanym stanie faktycznym do wycofania środka trwałego z działalności gospodarczej doszło w związku z jej likwidacją. Z tym, że od czasu tego wycofania do czasu zbycia nie upłynęło jeszcze sześć lat. Konsekwencją powyższego jest to, że sprzedaż samochodu będącego środkiem trwałym w zlikwidowanej działalności gospodarczej spowodowała powstanie przychodu z tej działalności, od którego należało naliczyć ryczałt w wysokości 3%.
Kwota ryczałtu obliczona przez Czytelnika podlegała wpłacie do urzędu skarbowego do dnia 20 grudnia br. (gdyby sprzedaż miała miejsce w grudniu, ryczałt należałoby zapłacić w terminie złożenia zeznania, tj. do 31 stycznia roku następnego). Jeśli Czytelnik nie wywiązał się z tego obowiązku we wskazanym terminie powinien niezwłocznie wpłacić kwotę zaległego podatku na rachunek urzędu skarbowego wraz z należnymi odsetkami.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|