Termin odliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy z tego tytułu (czyli najczęściej z chwilą wystawienia faktury).
Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2017 r. nowym brzmieniem art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji gdy:
a) otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
b) uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrz- wspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W przypadku uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. b) i pkt 3, podatnik może odpowiednio zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej.
Jednocześnie podatnicy mogą skorzystać z przywileju odliczenia VAT również w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
WNT można dokumentować w dowolny sposób - można wystawić dokument księgowy lub dokonać stosownej adnotacji na fakturze otrzymanej od kontrahenta zagranicznego.
Z żadnych przepisów nie wynika, jakie informacje powinien zawierać dokument potwierdzający dokonanie WNT (lub adnotacja zamieszczona na fakturze informująca, że zakup stanowi WNT). Zasadne jest jednak, aby z tego dokumentu wynikało, kto jest sprzedawcą i nabywcą, termin powstania obowiązku podatkowego, podstawa opodatkowania i kwota podatku.
Dla udokumentowania WNT nie powinno się już wystawiać faktur wewnętrznych. Jednak, jeżeli podatnik nadal takie faktury będzie wystawiał (np. ze względu na stosowany program komputerowy), nie będzie to błędem. Takie faktury powinny być jednak traktowane jedynie jako "dokument księgowy" czy "dokument wewnętrzny" (a nie jak "typowa" faktura).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|