Wydatki poniesione na organizację imprezy branżowej
Organizacja zamkniętej imprezy branżowej mającej na celu wykreowanie dobrego wizerunku firmy, jej działalności, zasobności, profesjonalizmu oraz pozytywnych relacji z zaproszonymi gośćmi ma charakter reprezentacyjny. Tym samym wydatki poniesione na ten cel nie stanowią kosztu podatkowego. |
Z uzasadnienia
"Istota sporu w przedmiotowej sprawie sprowadza się do odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej, czy w stanie faktycznym sprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację świąt branżowych o charakterze zamkniętym w części przypadającej na zaproszonych gości, m.in. przedstawicieli władz i społeczności lokalnych oraz przedstawicieli firm współpracujących ze Spółką. (...)
Za kierunkowe kryterium wykładni art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przyjąć trzeba kryterium celu poniesionego kosztu. Wiąże się ono z zamiarem działania podatnika zdeterminowanym na osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie ich źródła, tym samym z istnieniem związku przyczynowego, który wyraża się we wpływie (bezpośrednim lub pośrednim) ponoszonego kosztu na powstanie lub zwiększenie osiąganego przychodu lub we wpływie na zachowanie (np. również w stanie polegającym na wyeliminowaniu, czy też ograniczeniu generowania strat pomniejszających przychód) albo zabezpieczenie jego źródła. W tym więc kontekście istotne jest, aby ocena zachowania podatnika, kwalifikującego określony koszt jako koszt podatkowy, dokonywana była również z perspektywy związku tego wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz wiedzy o związkach przyczynowych, tj. w tym zakresie, że dany wydatek (koszt) może obiektywnie przyczynić się do realizacji pożądanego celu - osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia jego źródła - co jednak oczywiście nie oznacza, że cel ten zostanie osiągnięty.
Wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację świąt branżowych o charakterze zamkniętym w części przypadającej na zaproszonych gości m.in. przedstawicieli władz i społeczności lokalnych oraz przedstawicieli firm współpracujących ze Spółką mają charakter oficjalny, kształtują wizerunek firmy, powodujący pozytywne postrzeganie przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne i jako wydatki reprezentacyjne na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Zatem zawarte w skardze kasacyjnej wywody Spółki wskazujące, że wydatki poniesione na organizację wyżej wskazanych świąt branżowych mają charakter marketingowo-reklamowy i powinny uprawniać Spółkę do ich zaliczenia w ciężar kosztów swojej działalności nie są zasadne. Jak wyżej podkreślono przyjmuje się, że wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli służy osiągnięciu jakiegoś celu gospodarczego związanego z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą i został poniesiony w sposób racjonalny, tzn. stwarzający szansę na pozytywny wynik ekonomiczny. Tymczasem nie można uznać, że wskazane wydatki poniesione na organizację wskazanych świąt branżowych stwarzają taką szansę. Nie zmienia tego okoliczność, że poprzez organizację świąt branżowych Spółka realizuje (...) strategię społecznej odpowiedzialności biznesu wyrażającą się w dbałości o region, w którym działa oraz w liczeniu się z oczekiwaniami lokalnej społeczności do poszanowania tradycji obowiązujących w branżach górniczej i energetycznej".
(wyrok NSA z 4 marca 2016 r., sygn. akt II FSK 3955/13)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|