Anulowanie faktur
W praktyce gospodarczej możliwe jest anulowanie faktury, jednak czynność ta powinna być traktowana w sposób wyjątkowy i wykorzystywana tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Faktura może być anulowana tylko w sytuacji, gdy udokumentowana nią czynność nie została dokonana. Co istotne anulowanie faktur powinno dotyczyć wyłącznie tych dokumentów rozliczeniowych, które nie zostały wprowadzone do obrotu. Wprowadzenie faktury do obrotu prawnego oznacza, że dokument został przekazany nabywcy towaru lub usługi i przez niego zaakceptowany.
Anulowanie faktury sprowadza się do przekreślenia obu egzemplarzy faktury oraz dokonania na nich adnotacji uniemożliwiającej ich powtórne wykorzystanie. Ponadto, na fakturze należy podać datę anulowania, można również wskazać przyczynę anulowania. Faktury, które zostały anulowane należy przechowywać w dokumentacji podatkowej tak jak wszystkie inne faktury, jednakże nie należy ujmować ich w ewidencji sprzedaży.
Podobnie wypowiadają się organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, dopuszczając na zasadzie wyjątku możliwość anulowania faktur. Dla przykładu można wymienić interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2014 r., nr IPPP1/443-432/14-2/AS oraz interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 grudnia 2013 r., nr IBPP2/443-857/13/BW.
Przykład
Podatnik 15 października 2016 r. wystawił fakturę dokumentującą sprzedaż towaru dla firmy "Alfa", ale wystawionej faktury nie zdążył wysłać na adres nabywcy. Następnego dnia klient telefonicznie poinformował, że rezygnuje z zakupu. Sprzedawca z uwagi na to, że nie przekazał nabywcy faktury, ma prawo ją anulować poprzez przekreślenie obu jej egzemplarzy. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu tych egzemplarzy w dokumentacji podatkowej. |
Zaznaczyć należy, że w przypadku, gdy faktura została anulowana przed sporządzeniem deklaracji VAT, jej wystawienie i anulowanie pozostaje bez wpływu na rozliczenie VAT. Jeżeli natomiast zdarzy się, że anulowana faktura została rozliczona w deklaracji podatkowej, to w momencie jej anulowania podatnik ma prawo do skorygowania podatku należnego poprzez sporządzenie korekty deklaracji.
Należy również dodać, że w przypadku wystawienia faktury zawierającej błędne dane lub błędne wartości nie ma możliwości jej anulowania. Błędy na fakturze wprowadzonej do obiegu można poprawić jedynie poprzez wystawienie noty korygującej przez nabywcę, bądź faktury korygującej przez sprzedawcę, w zależności od kategorii błędu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|