Czas trwania postępowania przed urzędem
Mieliśmy kontrolę z urzędu skarbowego w zakresie VAT. Nie złożyliśmy po jej zakończeniu korekt deklaracji uznanych za nieprawidłowe. Urząd skarbowy wszczął więc postępowanie podatkowe. Jak długo może ono trwać?
Pokontrolne postępowanie podatkowe powinno zakończyć się w ciągu jednego lub dwóch miesięcy.
Postępowanie podatkowe w sprawie, która była przedmiotem kontroli podatkowej, jest podejmowane wtedy, gdy kontrola wykaże nieprawidłowości w zakresie wywiązywania się przez podatnika z obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, a uchybienia te nie zostaną w całości usunięte poprzez złożenie deklaracji lub korekt deklaracji. Urząd skarbowy ma na rozpoczęcie pokontrolnego postępowania podatkowego 6 miesięcy od zakończenia kontroli (wyjątki w ramce). Stanowi o tym art. 165b § 1 Ordynacji podatkowej.
Czas trwania postępowania podatkowego przed urzędem skarbowym, także wszczętego w związku z wcześniejszą kontrolą, nie powinien przekroczyć miesiąca, a w przypadkach szczególnie skomplikowanych - 2 miesięcy. Takie terminy wynikają z art. 139 § 1 Ordynacji podatkowej. Czas trwania pokontrolnego postępowania podatkowego liczy się od dnia doręczenia podatnikowi postanowienia o jego wszczęciu do dnia doręczenia decyzji. Nie obejmuje on kontroli oraz okresu między jej zakończeniem a podjęciem postępowania. Kontrola podatkowa i związane z jej przedmiotem postępowanie podatkowe to dwie odrębne procedury. Czasu ich trwania nie sumuje się.
Do terminu załatwienia sprawy nie wlicza się: czasu zawieszenia postępowania, terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego do dokonania określonych czynności oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy podatnika lub z przyczyn niezależnych od organu podatkowego. Upływ terminu nie pozbawia urzędu skarbowego kompetencji do załatwienia sprawy. Nie wpływa również na ważność czynności podjętych przed, jak i po tym terminie. Urząd skarbowy ma jednak obowiązek powiadomić podatnika o każdym przypadku zwłoki, chociażby nie był za nią odpowiedzialny. Musi podać przyczyny opóźnienia i wskazać nowy termin rozpoznania sprawy.
Podatnik może wnieść ponaglenie do dyrektora izby administracji skarbowej na niezałatwienie sprawy przez urząd skarbowy w terminie (właściwym lub wyznaczonym w przypadku zwłoki). Jeżeli dyrektor uzna je za uzasadnione, wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn opóźnienia i ustalenie osób za to odpowiedzialnych. W razie potrzeby podejmuje również środki zapobiegające nieprzestrzeganiu terminów w przyszłości. Stwierdza też, czy niezałatwienie sprawy w terminie miało miejsce z rażącym naruszeniem prawa. W każdym czasie po wniesieniu ponaglenia można skierować do sądu administracyjnego skargę na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania. Bezczynność występuje w przypadku niepodejmowania żadnych działań w celu załatwienia sprawy w terminie. Przewlekłość oznacza opieszałe, niesprawne i nieskuteczne prowadzenie postępowania podatkowego, w wyniku czego trwa ono dłużej niż to konieczne do wyjaśnienia okoliczności faktycznych i prawnych sprawy, np. poprzez wyznaczanie bez wyraźnej przyczyny nowych terminów zakończenia sprawy, wykonywanie czynności w dużych odstępach czasu czy przeprowadzanie niepotrzebnych dowodów.
Postępowanie podatkowe może być wszczęte po 6 miesiącach od zakończenia kontroli, gdy:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|