Umowa o naprawę poza lokalem przedsiębiorstwa
Przeprowadzam drobne remonty i naprawy u klientów w domach. Czy, jeżeli koszt naprawy nie przekracza 600 zł, to przed zawarciem umowy poza lokalem swojej firmy nie muszę przekazywać klientowi na piśmie wszystkich informacji dotyczących mojej firmy i usługi?
Ustawa o prawach konsumenta nakłada na sprzedawców i usługodawców szereg obowiązków informacyjnych, z jakich muszą wywiązywać się względem klienta. Ich zakres w dużej mierze zależy od tego, czy do zawarcia umowy pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem dochodzi w tradycyjny sposób, czy też na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jeżeli mamy do czynienia z umową wykonania usługi naprawy bądź konserwacji, która zawierana jest poza lokalem przedsiębiorstwa, to przedsiębiorcę obciążają wszystkie obowiązki informacyjne, które określa art. 12 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta. Katalog informacji zawartych w tym przepisie jest obszerny. Informacje te muszą być przekazane klientowi na piśmie, bądź jeżeli wyrazi na to zgodę - na innym trwałym nośniku.
Wszystkich określonych w tym przepisie informacji przedsiębiorca nie musi przekazywać konsumentowi przed zawarciem umowy, jeżeli są spełnione dwa warunki. Po pierwsze, przedmiotem umowy zawieranej na odległość jest wykonanie przez przedsiębiorcę usługi naprawy bądź konserwacji, której koszt wykonania nie przekracza 600 zł. Drugi warunek to konieczność natychmiastowego wykonania zarówno przez przedsiębiorcę, jak i konsumenta swoich zobowiązań, tj. przedsiębiorca dokonuje naprawy, a konsument za nią płaci.
Przed zawarciem takiej umowy przedsiębiorca musi na papierze lub za zgodą konsumenta na innym trwałym nośniku udzielić mu informacji o:
- swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany (KRS lub NIP),
- adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu, jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą,
- wynagrodzeniu i sposobie, w jaki ma być obliczane,
- łącznym kosztorysie.
Ponadto musi go poinformować ustnie, jeżeli konsument wyrazi zgodę (a jeśli się na to nie zgodzi, to na papierze lub innym trwałym nośniku), o głównych cechach świadczenia, sposobie i terminie realizacji prawa do odstąpienia od umowy, a także wzorze odstąpienia od umowy oraz o sytuacjach, w których nie przysługuje mu prawo takiego odstąpienia.
Po zawarciu umowy z konsumentem przedsiębiorca musi wydać mu dokument umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, gdzie muszą znaleźć się już wszystkie informacje wymagane w przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|