Zaświadczenie dla kontrahenta przedsiębiorcy
Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą. Chciałbym uzyskać z urzędu skarbowego zaświadczenie, czy jeden z moich kontrahentów złożył deklarację VAT-7 za marzec 2018 r. i zapłacił wynikający z niej podatek.
1) Czy muszę uzyskać na to pisemną zgodę tego kontrahenta?
NIE. Zaświadczenie informujące o tym, czy przedsiębiorca terminowo składa deklaracje podatkowe i reguluje zadeklarowane podatki, urząd skarbowy wydaje kontrahentowi bez zgody przedsiębiorcy.
Kontrahent podatnika prowadzącego działalność gospodarczą może wystąpić do urzędu skarbowego z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia w zakresie informacji wskazanych w art. 293 § 3 Ordynacji podatkowej. Są to informacje o: złożeniu lub niezłożeniu przez podatnika deklaracji lub innego dokumentu, do których przekazania był zobligowany na podstawie przepisów ustaw podatkowych; ujęciu lub nieujęciu w deklaracji lub innym dokumencie zdarzeń, które miał obowiązek wykazać; opłaceniu lub zaleganiu z zapłatą podatków wynikających ze złożonych deklaracji lub innych dokumentów. Zaświadczenia nie uzyska się, gdy wniosek dotyczy deklaracji lub innego dokumentu, których podatnik nie złożył, ale nie upłynął jeszcze termin ich przekazania (art. 306ia Ordynacji podatkowej). Wystawienie zaświadczenia nie jest uzależnione od wymogu uzyskania zgody podatnika.
Możliwość otrzymania omawianego zaświadczenia istnieje od 25 grudnia 2017 r. Wprowadzono je jako element sprawdzenia rzetelności podatnika. Przepisy nie przewidują szczególnych kryteriów podmiotowych bycia kontrahentem. Wymienione informacje zostaną więc udostępnione każdemu, kto jest kontrahentem podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, rozumianym jako strona transakcji handlowej mającej na celu wymianę towaru lub usługi.
2) Czy składając wniosek o wydanie tego zaświadczenia powinienem uiścić z tego tytułu opłatę skarbową?
TAK. Wydanie zaświadczenia w zakresie informacji o niezłożeniu lub złożeniu przez podatnika deklaracji lub innego dokumentu, nieujęciu lub ujęciu zdarzeń w deklaracji lub innym dokumencie oraz zaleganiu lub niezaleganiu w podatkach wynikających z deklaracji lub innego dokumentu podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Opłatę skarbową za zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy należy wpłacić na rzecz prezydenta miasta właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego. Obowiązek zapłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku.
Opłatę skarbową można uregulować w kasie właściwego urzędu miasta lub przelać na rachunek bankowy. W wielu miejscowościach istnieje możliwość dokonania płatności za pośrednictwem inkasenta wyznaczonego przez radę miejską.
Dowód uiszczenia opłaty skarbowej należy dołączyć do wniosku lub dostarczyć do urzędu skarbowego w ciągu 3 dni od dnia jego złożenia.
Dowód zapłaty opłaty skarbowej może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradyPodatkowe.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|